Jednací řád zastupitelstva
Článek I.
Úvodní ustanovení:
1) Jednací řád (dále jen JŘ) Zastupitelstva města Police nad Metují (dále jen ZM) upravuje zásady, způsob přípravy, svolávání, jednání, usnášení a rozhodování ZM, zajištění a způsob kontroly plnění usnesení a ostatní s tím související. JŘ vychází ze zákona č. 128/2000 Sb. o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
2) ZM vykonává svou působnost ve smyslu zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Článek II.
Svolávání zastupitelstva města:
- ZM se schází podle potřeby, nejméně však 1x za 3 měsíce. Zasedání ZM jsou veřejná.
- Zasedání ZM svolává a řídí starosta města. V případě nepřítomnosti starosty na zasedání ZM řídí zasedání ZM místostarosta, nebo člen rady města (dále jen RM) pověřený starostou (dále jen předsedající).
- Svolání ZM a návrh programu se zveřejňuje nejméně 7 dnů před termínem konání ZM, a to oznámením na plakátovacích plochách města a na úředním místě, popřípadě v periodiku vydávaném městem a v městském rozhlasu.
- Veřejnému zasedání ZM může předcházet neveřejné pracovní jednání ZM, zpravidla 2 - 3 dny před řádným zasedáním, aby řádně informovalo členy ZM o pracovním materiálu, který má být projednán na nejbližším řádném veřejném zasedání ZM. Na pracovních jednáních ZM se nepřijímají usnesení a neprovádí se zápis z jednání.
- Neúčast na zasedání ZM omlouvají členové ZM starostovi, včetně pozdního příchodu. Předčasný odchod oznamují předsedajícímu. Je-li tím narušena usnášení schopnost ZM, předsedající ukončí zasedání ZM.
Článek III.
Příprava zasedání zastupitelstva města:
- Za přípravu zasedání ZM zodpovídá starosta, který stanoví datum, místo a návrh programu zasedání ZM. Starosta určí způsob přípravy písemných materiálů a odpovědnost za zpracování jak pro jednotlivce, tak pro výbory ZM a komise řízené RM.
- Odborná stanoviska pro zasedání ZM obvykle připravují odbory a úřad městského úřadu (dále jen MěÚ), vedoucí a ředitelé městských zařízení a právnických osob zřízených městem.
- Předkladatel zodpovídá za to, že materiál je v souladu s obecně závaznými právními předpisy a se schváleným rozpočtem města.
- Rozbory, zprávy, návrhy a jiné materiály určené pro jednání ZM jsou obsahově zpracovány tak, aby umožňovaly celkové posouzení daného problému.
- Návrhy komisí nebo členů ZM se předkládají podle povahy věci a obsahu buď ústně přímo na zasedání ZM, jsou-li závažnější a obsáhlejší, písemně.
- Materiály určené pro jednání ZM předkládá starostovi orgán (viz bod 4), který za jejich přípravu zodpovídá. Starosta předkládá každý materiál určený pro jednání ZM k předchozímu projednání RM, která přijme doporučující usnesení s návrhem řešení.
Článek IV.
Zasedání zastupitelstva města:
- Zasedání ZM se kromě členů ZM povinně zúčastňují vedoucí odborů MěÚ a ředitelé organizací zřizovaných nebo založených městem Police nad Metují.
- Předsedající zahajuje zasedání ve stanovenou dobu. Pokud není přítomna nadpoloviční většina ZM, může posečkat po dobu nezbytně nutnou, max. půl hodiny, potom ukončí předsedající zasedání ZM a do 15 dnů svolá náhradní zasedání ZM.
- Předsedající před zahájením zjistí podle prezenční listiny, zda je ZM usnášeníschopné a určí zapisovatele a ze členů ZM dva ověřovatele zápisu.
- Předsedající předkládá ZM návrh programu jednání, ke kterému mají členové ZM právo podat doplňující nebo pozměňující připomínky.
- Předsedající řídí jednání tak, aby mělo pracovní charakter, a aby formálnosti byly omezovány na nezbytně nutnou dobu.
- Diskuzní názory a podněty k jednotlivým bodům programu ohlásí členové ZM i další diskutující zvednutím ruky a počkají, až jim předsedající udělí slovo. Nikdo nesmí rušit toho, kdo zasedání řídí ani jiného řečníka, kterému bylo uděleno slovo. Nemluví-li však řečník k věci, může mu předsedající odejmout slovo. Předsedající uděluje slovo přednostně členům ZM a předsedům výborů (není-li jeho předseda členem ZM), poté ostatním účastníkům zasedání. (Ten, komu předsedající neudělí slovo, nemůže se slova ujmout.) Ruší-li někdo zasedání, může být předsedajícím vykázán. ZM může rozhodnout o omezení délky diskuzních příspěvků na určitou dobu. Bez ohledu na pořadí přihlášených do diskuze, udělí slovo tomu, kdo namítá porušení JŘ.
- Požádá-li na zasedání ZM o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, musí mu být uděleno.
- ZM je oprávněno vyžádat si k projednávané problematice nebo k jednotlivým otázkám, které se vyskytnou v průběhu zasedání, vyjádření kteréhokoliv zaměstnance MěÚ, jehož se projednávaná problematika týká. Dotazovaný je povinen své vyjádření přednést na vyzvání předsedajícího.
- Starosta je povinen předložit ZM k posouzení a rozhodnutí usnesení RM, jehož výkon pozastavil.
- O každém zasedání ZM se pořizuje písemný zápis, ve kterém musí být uveden počet přítomných členů ZM, schválený pořad jednání ZM, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Výsledky hlasování jsou zaznamenány jmenovitě. Zápis a usnesení ZM podepisuje předsedající a dva určení ověřovatelé z řad členů ZM.
Článek V.
Příprava usnesení zastupitelstva města:
- K jednotlivým bodům programu mají právo předkládat návrhy mimo členů ZM, také členové výborů ZM, komisí RM a odborů MěÚ.
- Pořadí, v jakém ZM hlasuje o návrzích usnesení k jednotlivým bodům programu, je totožné se schválenými body programu veřejného zasedání ZM.
- Pokud byly navrženy připomínky nebo pozměňovací návrhy k usnesení, kterýmkoli členem ZM, nechá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech. Pokud má usnesení více variant, hlasuje se o variantě, kterou předkladatel předložil jako poslední a dále v pořadí předložení od poslední až k první variantě. Je-li jedna z variant schválena, o dalších variantách se již nehlasuje.
- ZM je usnášeníschopné, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů ZM. Hlasuje se zpravidla přímým hlasováním, tj. zvednutím ruky. ZM se může usnést i na jiném způsobu hlasování. Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů ZM. O tom, zda je ZM schopno se usnášet, informuje předsedající na začátku zasedání.
- Nepřijme-li ZM návrh usnesení ani jinou variantu, určí předsedající osobu, která zodpovídá za přepracování pracovního materiálu včetně návrhu na řešení a předloží jej na příštím zasedání ZM.
Článek VI.
Kontrola plnění usnesení zastupitelstva města:
- Zápis, včetně usnesení ze zasedání ZM, musí být vyhotoven do 10 dnů ode dne zasedání ZM. Originál zápisu, včetně usnesení, je přehledně založen se všemi projednávanými písemnými materiály v sekretariátu MěÚ v řádně označených pořadačích. O případných námitkách člena ZM proti zápisu rozhodne nejbližší ZM na svém zasedání.
- Kopie zápisu se v písemné nebo elektronické podobě rozesílá do 14 dnů ode dne konání zasedání ZM všem členům ZM, vedoucím odborů MěÚ, vedoucím a ředitelům organizací, které město zřídilo nebo založilo. Usnesení ZM lze zveřejnit v periodiku města.
- Za zabezpečení plnění usnesení ZM zodpovídá tajemník MěÚ, který na zasedání ZM seznamuje členy s postupem plnění.
- Kontrolní výbor ZM má právo kontrolovat plnění usnesení ZM a RM.
- Zápis z jednání ZM je zveřejněn na webových stránkách města.
Článek VII.
Práva člena zastupitelstva města:
upravují příslušná ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Článek VIII.
Organizační zajištění zasedání zastupitelstva města:
- Organizační a technické zajištění zasedání ZM zajišťuje tajemník MěÚ spolu s odborem kancelář starosty.
- Sekretářka kanceláře starosty odpovídá za řádné uložení originálů zápisů z jednání ZM tak, aby byly připraveny k nahlédnutí občanům.
- Sekretářka kanceláře starosty odpovídá za správnou archivaci zápisů z jednání ZM.
Článek IX.
Závěrečná ustanovení:
1) Písemně podané návrhy na změny nebo doplňky JŘ ZM schvaluje zastupitelstvo města.
2) Nabytím účinnosti tohoto JŘ ZM se ruší JŘ ZM z dne 1. 12. 2010.
2) Tento JŘ byl schválen na 6. zasedání ZM dne 5. listopadu 2014
usnesením č. 10/06/2014
a nabývá účinnosti dnem schválení ZM.
Starostka : Místostarosta: