Výsledky dotazníkového řízení
SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ PRŮZKUMU -
DOTAZNÍK PRO POTŘEBY KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA POLICKU
- 1. Obecná část
- 2. Současný stav voblasti poskytování sociálních služeb ve městě Police nad Metují a okolních obcích
- 3. Kvalita poskytovaných služeb
- 4. Důvody, které lidi odrazují od požádání o sociální službu
- 5. Nejpalčivější sociální problémy ve městě
- 6. Těžko dostupné služby vPolici nad Metují a okolních obcích
- 7. Potenciální uživatelé sociálních služeb
- 8. Náměty, připomínky a podněty respondentů
V měsících říjen - prosinec 2008 byl realizován průzkum přání a potřeb občanů Police nad Metují a okolních obcí. Koordinační skupina vypracovala Dotazník pro potřeby Komunitního plánování sociálních služeb na Policku, který mapoval jednak současný stav v oblasti poskytování sociálních služeb ve městě, dále zjišťoval, jaké služby ve městě jsou nedostatečné, pro občany palčivé, či které úplně chybí a nakonec se zaměřil i na budoucí potencionální uživatele sociálních služeb, aby zjistil jejich představy a požadavky. Občané dostali prostor i na vznesení dalších připomínek a případných námětů.
Distribuováno byla cca 1.200 dotazníků a to prostřednictvím zadavatele, tj.sociálního odboru Police nad Metují, městských úřadů jednotlivých obcí, příspěvkových organizací města, dále prostřednictvím poskytovatelů sociálních služeb. Dotazníky byly také umístěny ve veřejných budovách a institucích na území města.
Sběr dotazníků byl zajištěn obdobně jako jeho distribuce. Ve veřejných budovách byly umístěny sběrné schránky. Před samotnou distribucí dotazníku byla zajištěna propagace s vysvětlením významu a smyslu této akce, informace byla uveřejněna v Polickém měsíčníku a na webových stránkách města, byl zajištěn výlep plakátů ve městě, ke každému dotazníku občan obdržel jednak průvodní informaci s výzvou k zapojení se do procesu komunitního plánování sociálních služeb s kontaktními údaji, kam se v případě dotazu, či zájmu obrátit, dále byl přiložen stručný slovníček pojmů s popisem jednotlivých sociálních služeb, tj. co nabízejí, pro koho jsou určeny apod.
Sběr dat probíhal v období listopad 2008 - leden 2009 , kdy se v termínu vrátilo 383 dotazníků (tj. cca 31,9%). Z toho 220 (26,2%) jich bylo z Police nad Metují, Hlavňova, Radešova a Pěkova, 31 (77,5%) ze Suchého Dolu, 29 (58%) ze Žďáru nad Metují, 30 (25%) z Machova, 11 (36,7%) z České Metuje, 25 (62,5%) z Bukovice, 13 (26%) z Bezděkova nad Metují a 21 (70%) z Velkých Petrovic. /Přepočítáno na návratnost z jednotlivých obcí/. Vyplněné dotazníky byly předány paní Bc. Monice Trnovské, která zajistila přepis dat z dotazníků a provedla jejich statistické zpracování.
Z výzkumu byly získány následující informace:
1.Obecná část
Do průzkumu se zapojily více ženy, tj. 69,2 %. Z celkových respondentů (tj. Police nad Metují i okolních obcí) byli nejaktivnější lidé ve věku 36 - 50let (25,3 %), dále lidé ve věku 21 - 35let (21,1 %) a lidé do 20let (15,1 %). Nejmenší zájem byl u lidí nad 75 let (10,7 %) a ve věku 51 - 60let (12,5%). Co se týče dosaženého vzdělání, nejvíce se do ankety zapojili lidé vyučení (32%), s úplným středním vzděláním (30,4%) a základním vzděláním (23,47%) - ovšem zde musíme přihlédnout rovněž k většímu počtu žáků ZŠ - celkem 65,9% ze všech lidí ze základním vzděláním. Vysokoškolsky vzdělaných lidí e zapojilo celkem 10,7%. Nejvíce odpovědí přišla od lidí v zaměstnaneckém poměru (46,1 %), od důchodců (24,8%) a od studujících (15,5%).
Statistické údaje o respondentech
Pohlaví | Počet |
---|---|
Žena | 265 |
Muž | 110 |
Neuvedeno | 8 |
Celkem | 383 |
Věk | Počet |
---|---|
do 20 let | 58 |
21 - 35 let | 81 |
36-50 let | 97 |
51-60 let | 46 |
61-74 let | 53 |
nad 75 let | 40 |
neuvedeno | 8 |
Celkem | 383 |
Druh výdělečné činnosti | Počet |
---|---|
zaměstnanec | 166 |
podnikatel | 10 |
nezaměstnaný | 6 |
v domácnosti | 4 |
důchodce | 93 |
MD | 28 |
student | 58 |
jiná činnost | 7 |
neuvedeno | 11 |
Celkem | 383 |
1.Současný stav v oblasti poskytování sociálních služeb ve městě Police nad Metují a okolních obcích
2.1. Co se týče znalosti sociálních služeb ze strany respondentů, nejvíce jsou známy domovy důchodců a domy s pečovatelskou službou, ústavy sociální péče, dále linka důvěry, poradny apod. Naopak respondenti neznají např. nízkoprahová zařízení, chráněná bydlení, zařízení náhradní rodinné péče a dokonce ani služby osobní asistence nejsou příliš známy. Rovněž tak terénní služby sociální péče, stacionáře, azylová zařízení, dopravní služby pro imobilní občany, nebo krizová centra pro léčbu a prevenci závislostí.
2.2. Respondenti označili, že žádných služeb nevyužívá zhruba 63% dotázaných. Nejvíce jsou využívány služby poradenské, zhruba 14% využívá buď sama nebo pro své blízké domov důchodců nebo dům s pečovatelskou službou.
2.3. V závislosti na věku respondentů jsou služby využívány následovně. Mladí do 20 let využívají především poradny a linku důvěry. Lidé ve věku 21 - 35 let využívají služeb poraden, krizové centrum závislostí a pro své blízké domova důchodců a domu s pečovatelskou službou. U věkové kategorie 36 - 50 let jsou to poradny, linka důvěry, krizové centrum závislostí a domov důchodců, které využívají pro své blízké. U občanů ve věku 51 - 60 let zájem o sociální služby klesá, pro svou potřebu jsou to pouze poradny, dále pak domov důchodců. Lidé ve věku 61 - 74 let /odpovídaly pouze ženy/ využívají nejvíce služeb domů s pečovatelskou službou, domova důchodců, terénní pečovatelské služby a poraden. Nejstarší respondenti využívají nejvíce služeb domova důchodců, domu s pečovatelskou službou, terénních sociálních služeb a terénní pečovatelské služby.
2.4. Ve vztahu k ekonomické (výdělečné) činnosti respondentů je využívání sociálních služeb následující. Nejvíce služeb využívají lidé v důchodu, jedná se především o domovy důchodců, domy s pečovatelskou službou, terénní pečovatelské služby a poradenské služby. Lidé v zaměstnaneckém poměru nejvíce využívají poradny včetně občanských, domovy důchodců a domy s pečovatelskou službou (pro rodinné příslušníky), studenti využívají poradenské služby a linku důvěry. Ženy na mateřské a rodičovské dovolené využívají poraden a linky důvěry, krizových center pro uživatele návykových látek, nízkoprahových zařízení, terénní pečovatelské služby, apod. Nezaměstnaní hledají pomoc v poradnách. Minimum služeb využívají podnikatelé a lidé v domácnosti.
Kvalita poskytovaných sociálních služeb
Respondenti do 20 let, pokud mají o fungování sociálních služeb představu a již se s nimi setkali, považují sociální služby ve městě za vyhovující. Nejméně jsou spokojeni s úrovní služeb v této věkové kategorii ve Velkých Petrovicích.
Respondenti ve věku 21 - 35 let jsou v převážné většině s úrovní sociálních služeb spokojeni. Nespokojenost vykazují opět občané ve Velkých Petrovicích a Suchém Dole.
Lidé ve věku 36 -50 let jsou se službami spokojeni ze 23%, spíše nespokojeni ze 19,8% a zcela nespokojeni ze 7,9%. Tato čísla jsou pro toto věkové rozložení alarmující. Nejméně spokojeni jsou ženy v Machově, Suchém Dole, Bezděkově nad Metují, Bukovici a Velkých Petrovicích. V Polici nad Metují je situace zcela opačná, zde jsou obyvatelé převážně spokojeni.
Respondenti ve věku 51 -60 let jsou s úrovní sociálních služeb převážně spokojeni, rovněž tak i ve věku 61 -74 let. Pouze muži v této věkové kategorii jsou přesvědčeni, že služby nemají návaznost.
Lidé ve věku nad 75 let jsou rovněž spokojeni, celkovou nespokojenost vyslovily pouze 2 ženy z Police nad Metují a spíše nespokojené jsou 2 ženy ze Žďáru nad Metují.
Důvody, které lidi odrazují od požádání o sociální službu
Respondenti uvedli, že především nevědí, na koho se obrátit, obávají se, že služba bude finančně náročná, neradi jednají s institucemi a úředníky, ostýchají se o službu požádat, případně o službě nevědí. 143 respondentů odpovědělo, že o službu nežádají z jiných důvodů, např. sociální službu zatím nepotřebovali, mají kvalitní sociální zázemí, ale v případě potřeby by je od požádání o službu neodradilo nic.
Důvody | Počet |
---|---|
Nevím, na koho se mám obrátit | 84 |
Mám obavu, že služba bude finančně náročná | 60 |
Nevím o dané službě | 46 |
Nevěřím, že mi pomůžou | 27 |
Nabídka služeb neodpovídá mým potřebám | 22 |
Mám obavu z narušení soukromí | 59 |
Bariérový vstup do objektů | 11 |
Nerad jednám s institucemi (úředníky) | 50 |
Ostýchám se o službu požádat | 27 |
Jiné důvody | 5 |
V případě potřeby mě nic neodradí | 143 |
4.1. Pro zlepšení fungování sociálních služeb respondenti požadují zvýšení informovanosti, dostupnosti, rozšíření nabídky a možnost výběru a kvality služeb. Zhruba pětina dotázaných neví, co by od sociálních služeb měla očekávat.
Oblast | Počet |
---|---|
Informovanost o využití služeb | 181 |
Dostupnost služeb | 106 |
Kvalita služeb | 68 |
Návaznost na ostatní sociální služby ve městě či obci | 63 |
Rozšíření nabídky služeb a možnost výběru | 105 |
Nevím | 85 |
5. Nejpalčivější sociální problémy ve městě
Za nejpalčivější problém ve městě respondenti označili otázku menšin a cizinců, nezaměstnanost a agresivitu mládeže a také malou snahu občanů řešit svoje sociální problémy. Naopak za nejméně bolestný označili problém rasismu, bezdomovců a zacházení s postiženými občany a seniory vidí jako uspokojivé.
Problém | Počet |
---|---|
Nezaměstnanost | 135 |
Agresivní mládež | 131 |
Špatné zacházení s postiženými občany a seniory | 16 |
Alkohol | 52 |
Bezdomovci | 14 |
Kriminalita | 53 |
Netolerance k menšinám a cizincům | 152 |
Malá snaha občanů aktivně řešit svoje sociální problémy | 86 |
Uživatelé drog | 60 |
Rasismus | 13 |
Jiné | 24 |
6. těžko Dostupné sociální služby v polici nad metují a okolních obcích
Název služby | Počet | Název služby | Počet | Název služby | Počet | Název služby | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pečovatelská služba | 55 | streetworkeři | 81 | Opakované setkávání s odborníkem | 35 | Dostupná nabídka volnočasových aktivit | 74 |
Azylový dům | 40 | Terapeutické služby | 69 | Chráněné dílny | 44 | Terénní programy sociální péče | 11 |
Startovací byty | 131 | Chráněné bydlení | 40 | Mateřské centrum | 11 | Stacionář | 35 |
Návštěva pečujícího zdravotníka | 68 | Dopravní služby pro imobilní | 74 | Jesle, služby rané péče | 51 | Nízkoprahová zařízení | 28 |
Stravování (např. dietní) | 61 | Soc.-právní poradenství | 72 | Veřejná hřiště a sportoviště | 76 | Osobní asistence | 63 |
Bezbariérové vstupy | 93 | Jednorázová rada, konzultace | 65 | Průvodcovská, tlumočnická služba | 13 | noclehárna | 24 |
Klubová činnost | 44 | Pomoc přímo v domácnosti | 54 | Kontaktní centrum pro uživatele návykových látek | 13 | ||
Domov důchodců | 35 | Denní služby pro osoby s postižením | 40 | Dům na půli cesty | 29 |
Respondenti nejvíce postrádají startovací byty pro mladé rodiny, potřebnou míru bezbariérových vstupů do veřejných budov a dostatečnou dopravní obslužnost pro imobilní občany, streetworkery zaměřené na problematickou mládež, dále občanům chybí veřejně přístupná hřiště a sportoviště, dostatečná a finančně dostupná nabídka zájmových a volnočasových aktivit pro děti. Jako nedostatečné je rovněž hodnoceno sociálně právní poradenství, možnost získání rady či informací o službách, finančních dávkách apod. Rovněž nedostačují služby v oblasti denní péče o nesoběstačného člena domácnosti.
Nejméně respondentům scházejí nebo pokládají za dostatečné, vyhovující terénní programy sociální péče, mateřské centrum, průvodcovské, předčitatelské a tlumočnické služby pro neslyšící či nevidomé, kontaktní centrum pro uživatele návykových látek, noclehárny, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a dům na půli cesty.
7. Potenciální uživatelé sociálních služeb
7.1. Představa respondentů o řešení životní situace v případě závislosti na jiné osobě je jednoznačná - největší počet dotázaných odpovědělo, že nevědí, dosud o tom neuvažovali, ale v případě potřeby by si přáli zůstat žít ve svém bytě za pomoci rodiny, dále následuje možnost žít v domě s pečovatelskou službou. Naopak respondenti nemají příliš velký zájem žít v domově důchodců, zůstat žít ve svém bytě za pomoci pečovatelské služby, nejmenší počet respondentů by využil možnosti žít ve svém bytě za pomoci osobní asistence.
Představa | Počet |
---|---|
Zůstat žít ve svém bytě za pomoci rodiny | 111 |
Zůstat žít ve svém bytě za pomoci pečovatelské služby | 39 |
Zůstat žít ve svém bytě za pomoci osobní asistence | 23 |
Žít v domě s pečovatelskou službou | 73 |
Žít v domově důchodců | 41 |
Nevím, dosud jsem o tom neuvažoval(a) | 120 |
Co se týče věku respondentů, zůstat žít ve svém bytě za pomoci rodiny požadují nejvíce lidé ve věku od 21 - 35 let a 36 - 50 let. Dosud o tom neuvažovali opět lidé ve věku 21 - 35 let. Žít v domě s pečovatelskou službou si nejvíce přejí lidé ve věku 36 - 50 let a ve věku 61 - 74 let.
Co se týče ekonomické činnosti respondentů, jasnější představu o budoucnosti mají lidé v zaměstnaneckém poměru, kteří si nejvíce přejí zůstat žít v domácím prostředí, případně v domě s pečovatelskou službou. Také důchodci si přejí žít v domácím prostředí, či v domě s pečovatelskou službou, domově důchodců, případně doma za pomoci pečovatelské služby. Nejnižší podíl odpovědí je od podnikatelů.
7.2. Dále byli respondenti dotazování na způsob sdělení o nabídce sociálních služeb, kde lidé požadují získat informace prostřednictvím internetu, na letácích u lékařů a na úřadě, dále letáků v poštovních schránkách, uveřejnění informací v městském či oblastním zpravodaji a v menší míře prostřednictvím vývěsek, městského rozhlasu, v městském informační centru. Nejméně dotázaných si je přeje sdělit informace o nabídce sociálních služeb v hromadné dopravě.
Způsob sdělení | Počet |
---|---|
Prostřednictvím vývěsek | 93 |
V městském či oblastním zpravodaji | 106 |
Z letáků, např. u lékařů, na úřadě | 129 |
Prostřednictvím letáků v poštovních schránkách | 117 |
Na internetu | 144 |
V Městském informačním centru | 59 |
V hromadné dopravě | 7 |
Prostřednictvím městského rozhlasu | 66 |
7.3. Jako osobu, na kterou by se chtěli lidé obrátit v případě nutnosti využití sociálních služeb, byl nejvíce uveden úředník městského úřadu, dále lékař, osoba blízká a sociální pracovník. Naopak se lidé nechtějí obracet na duchovní osobu, pedagoga, případně speciálního pedagoga a psychologa.
Osoba | Počet |
---|---|
Na úředníka | 163 |
Na sociálního pracovníka | 102 |
Na pečovatelku | 41 |
Na lékaře | 125 |
Na zdravotní sestru | 42 |
Na pedagoga, speciálního pedagoga | 16 |
Na psychologa | 29 |
Na osobu blízkou | 120 |
Na osobu, která již službu využívá | 97 |
Na duchovního | 8 |
Na někoho jiného | 5 |
8. náměty, připomínky a požadavky respondentů
Mezi nejčastěji uváděné požadavky patřil především u skupiny SENIORŮ neexistence vhodné kavárny, čajovny, mléčného baru či setkávacího centra ve městě s delší otevírací dobou než je v Pellyho domech. Dále by senioři i zdravotně postižení občané uvítali zavedení autobusové linky ze sídliště do centra města či k lékaři.
V případě problematiky rodin, dětí a mládeže nejčastěji chybí volně přístupná sportoviště a hřiště, střediska rané péče. Rodiče s malými dětmi si přejí ohrazení dětských hřišť, aby do nich nemohli vbíhat psi.
Mezi dalšími náměty a poznatky je např. uvedeno, že oblasti sociální péče ve městě chybí systematičnost. Lidé si přejí více bezbariérových přístupů do veřejných budov, obchodů, dále pak více laviček ve městě, malý parčík k posezení.